Werk

Mijn naam is Linda de Jong, eigenaar van www.portretwerk.amsterdam
Portrettekenen zoals ik het bedrijf, is evenzeer kunst als vakwerk; een beroep dat al sinds Amsterdam’s vroege jaren bij de stad hoort. Het kantwerk van de grachten verleent aan wonen en werken een gloed, terwijl de nuchtere manier van doen de realiteit erin houdt. Mijn bron-naar-tekening proces heeft diezelfde balans.

Vak

Een getekend portret is geen foto. Het verschil tussen die twee media is de versterking van wat de foto aangeeft, de persoonlijke kracht van het onderwerp. De zachtheid, volharding of olijkheid. Via de ‘vensters van de ziel’ uiteraard, maar ook via de snuit, waar neus en mond verbonden zijn. Net zo veelzeggend als de stand van de ogen.
Hard of zacht grafiet; het hangt af van het onderwerp. Etherische babyhuidjes komen tot stand met een zo hard mogelijk potlood. Een krasse hond kan alleen uit zacht grafiet getrokken worden. Een fijne techniek met een harder potlood wordt gebruikt bij het tekenen van het gezicht om het textuur te verlenen. Laag op laag, gewist en weer aangebracht, zodat het brein bij de aanschouwing tussen handwerk en leven trilt. Tussen papier en huid. Het hallucinatoire effect van uren lang full-focus tekenwerk op de visuele cortex. Het leven in het portret.
Rondom dit precieze vlak, omlijst ik het gelaat met haar, oren, vacht en kleding – doorgaans in wat ruwer detail. Dit is waar, naar mijn mening, de dynamiek van het getekende portret huist. Om op deze plekken voor het raffinement van airbrush te gaan, schiet het doel van een getekend portret meer dan voorbij.

Kunst

Om te voorkomen dat er een foto ontstaat, speelt risico een onontbeerlijke rol. De soms boude druklijnen in de allerlaatste fase kunnen het geheel maken of breken. De bedoeling is om op dit punt het portret uit de bron te verheffen, tot waar we de oorspronkelijke foto niet meer zien. Waar we eerder de uit de tijd gegrepen blik voelen.
Om het onderwerp te verbinden aan wat hij of zij liefheeft of -had, kan ik de achtergrond verrijken met verfijnde of juist grove objecten en plaatsen. Favoriete bloemen, landschappen, wolken, stoffen, patronen, het gevoel van een stad. Het kader om het gezicht kan worden opgebouwd uit wat van belang is. Of was. Wellicht voor jullie beide.

Deal

Ik ben een vakmens, geen hobbyist, en vertrouwen is troef.
Vertrouwen dat het onderwerp voor mij belangrijk is. Vertrouwen dat ik uw verwachtingen wil overtreffen met een bezield eindresultaat voor het leven. Ik neem daarom de tijd – om een risico te kunnen nemen moet ik op sommige dagen van het papier afblijven. Soms moet ik zelfs capituleren en helemaal overnieuw beginnen.
Pas als het helemaal ‘goed voelt’ neem ik de commissie aan; niets zo persoonlijk als een portret.
Pas bij een aanbetaling van 50% begin ik; niets zo uitputtend als een total loss als het leven tussen werk en levering komt.
Wat portretwerk zo veeleisend maakt, is precies wat het zo mooi maakt.