Iedereen bij elkaar
Alles vanaf drie mensen bij elkaar op één tekening is een groepsportret en de gelegenheid voor dit feestelijke of juist ceremoniële portret kan van welke aard dan ook zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
• Gezinsportretten
• Familieportretten
• Vriendenportretten
Gelegenheidsportretten zijn natuurlijk vaak groepsportretten. De familieleden tijdens de reünie, de aangeschoten naasten op het onvergetelijke huwelijk, het vrolijke gezin op die verrukkelijke herfstdag, alle vrienden na het veroveren van de beker, de jubilaris tussen de compagnons: als er een spontane foto van gemaakt is waar iedereen goed op staat - of als er tien foto's van gemaakt zijn waar een mooie compositie van te maken is - dan kan het in grafiet uitgevoerd worden.
• Gezinsportretten
• Familieportretten
• Vriendenportretten
Gelegenheidsportretten zijn natuurlijk vaak groepsportretten. De familieleden tijdens de reünie, de aangeschoten naasten op het onvergetelijke huwelijk, het vrolijke gezin op die verrukkelijke herfstdag, alle vrienden na het veroveren van de beker, de jubilaris tussen de compagnons: als er een spontane foto van gemaakt is waar iedereen goed op staat - of als er tien foto's van gemaakt zijn waar een mooie compositie van te maken is - dan kan het in grafiet uitgevoerd worden.
De Belardinelli's
Dit zijn Alessandro, Giulia en Elena Belardinelli, broer en zussen. Ze zijn thuis in Venetië op een doordeweekse dag uit eten; precies wat deze tekening zo leuk maakt. Gekleed in de kleding die ze doorgaans dragen en niet langer dan twee minuten beziggehouden met een smartphone 'fotosessie'.
Onder de knop 'Drie foto's, één portret' is te zien hoe de afzonderlijke foto-pogingen van vader Matteo tot dit resultaat hebben geleid. Bij de keuze 'welk hoofd uit welke foto' is de combinatie persoonlijkheid en compositiedynamiek leidend geweest.
Dit maak ik er dus van als ik de vrije keuze heb.
Er is wat te zeggen voor de charmante-in-plaats-van-zoenende Giulia omdat ze er mooi op staat in de driekwart-houding. Maar het is zo typisch Giulia om de camera een dikke, vrolijk kus te geven. Daarbij; als ik voor de driekwart-Giulia gekozen had, dan zou de combinatie met Elena twee meiden met gelijkend gelaat in á-trois-quart houding opleveren. Veel minder sprankelende composite dan de opheven kin van het middelste gezicht.
En last but not least: de twee zussen hebben totaal verschillende karakters. De spontane zoen van Giulia benadrukt het regenteske van Elena, die niet zo snel iets van zichzelf onthult. De aanwezigheid van haar zus tilt een tipje van de sluier op.
Onder de knop 'Drie foto's, één portret' is te zien hoe de afzonderlijke foto-pogingen van vader Matteo tot dit resultaat hebben geleid. Bij de keuze 'welk hoofd uit welke foto' is de combinatie persoonlijkheid en compositiedynamiek leidend geweest.
Dit maak ik er dus van als ik de vrije keuze heb.
Er is wat te zeggen voor de charmante-in-plaats-van-zoenende Giulia omdat ze er mooi op staat in de driekwart-houding. Maar het is zo typisch Giulia om de camera een dikke, vrolijk kus te geven. Daarbij; als ik voor de driekwart-Giulia gekozen had, dan zou de combinatie met Elena twee meiden met gelijkend gelaat in á-trois-quart houding opleveren. Veel minder sprankelende composite dan de opheven kin van het middelste gezicht.
En last but not least: de twee zussen hebben totaal verschillende karakters. De spontane zoen van Giulia benadrukt het regenteske van Elena, die niet zo snel iets van zichzelf onthult. De aanwezigheid van haar zus tilt een tipje van de sluier op.